Bibliomanias (II): Samuel Beckett quaquaquaqua

· Bibliomanias
Autores

Samuel Beckett (1906-1989)

Esperando Godot, de Beckett, é absurdamente desconcertante; a um só tempo hilário e perturbador. A peça estreou em 1953, em Paris, e, como era de esperar, ninguém entendeu direito – o próprio diretor dessa primeira montagem, Roger Blin, levou um tempo para pegar a ideia, tendo escolhido encená-la menos por sua concepção revolucionária que pelo baixo custo, afinal, cinco atores (entre eles, um menino), figurino maltrapilho e uma árvore magra de tão seca bastavam para realizar a tragicomédia de Beckett.

Falei sobre Godot já numa postagem anterior, o Poeminha de Merda, um continho sujo em que menciono o argumento enxutíssimo da peça: dois mendigos, Vladimir e Estragon, juntos o tempo todo sabe-se lá porquê, são informados da vinda de um tal Godot, a quem decidem esperar, fazendo nada, ou o que o valha. É isso, só isso tudo. Entre tiradas, bizarrices e gags à cinema mudo, eles esperam Godot. E nesse meio tempo travam momentos hilários com dois transeuntes, Pozzo e seu ajudante, i.e. escravo, Lucky. É nessa sub-trama que se desenrola a (in)ação da peça. Afinal, como disse um crítico, essa é a peça em que nada acontece, duas vezes!!

Vladimir (Didi, para os íntimos) e Estragon (Gogô) esperando Godot, de novo.

O excerto aqui é de um dos momentos áureos de Esperando Godot: a longa fala (praticamente a única) do servo Lucky, no fim do primeiro ato. Para quebrar o tédio da espera, Pozzo e os mendigos pedem para Lucky entretê-los; e como ele dança muito mal (mesmo), eles o ordenam que (e nada mais) pense. Enfim, é uma tirada maravilhosa que implode com o academicismo e com os jargões filosóficos e científicos (a expressão filosófica latina qua, isto é, “como”, “enquanto”, de cara é subvertida num ótimo efeito rítmico) – além de ser uma reflexão nonsense sobre a “divina afasia” de Deus, que ama a todos, com algumas execeções, entre elas, o pobre Lucky.

Postei também uma cena da adaptação cinematográfica de 2001 da peça, lançada na coleção Beckett on film, com o monólogo completo.

LUCKY

Given the existence as uttered forth in the public works of Puncher and Wattman of a personal God quaquaquaqua with white beard quaquaquaqua outside time without extension who from the heights of divine apathia divine athambia divine aphasia loves us dearly with some exceptions for reasons unknown but time will tell and suffers like the divine Miranda with those who for reasons unknown but time will tell are plunged in torment plunged in fire whose fire flames if that continues and who can doubt it will fire the firmament that is to say blast hell to heaven so blue still and calm so calm with a calm which even though intermittent is better than nothing but not so fast and considering what is more that as a result of the labors left unfinished crowned by the Acacacacademy of Anthropopopometry of Essy-in-Possy of Testew and Cunard it is established beyond all doubt all other doubt than that which clings to the labors of men that as a result of the labors unfinished of Testew and Cunard it is established as hereinafter but not so fast for reasons unknown that as a result of the public works of Puncher and Wattman it is established beyond all doubt that in view of the labors of Fartov and Belcher left unfinished for reasons unknown of Testew and Cunard left unfinished it is established what many deny that man in Possy of Testew and Cunard that man in Essy that man in short that man in brief in spite of the strides of alimentation and defecation wastes and pines wastes and pines and concurrently simultaneously what is more for reasons unknown in spite of the strides of physical culture the practice of sports such as tennis football running cycling swimming flying floating riding gliding conating camogie skating tennis of all kinds dying flying sports of all sorts autumn summer winter winter tennis of all kinds hockey of all sorts penicilline and succedanea in a word I resume flying gliding golf over nine and eighteen holes tennis of all sorts in a word for reasons unknown in Feckham Peckham Fulham Clapham namely concurrently simultaneously what is more for reasons unknown but time will tell fades away I resume Fullham Clapham in a word the dead loss per head since the death of Bishop Berkeley being to the tune of one inch four ounce per head approximately by and large more or less to the nearest decimal good measure round figures stark naked in the stockinged feet in Connemara in a word for reasons unknown no matter what matter the facts are there and considering what is more much more grave that in the light of the labors lost of Steinweg and Peterman it appears what is more much more grave that in the light the light the light of the labors lost of Steinweg and Peterman that in the plains in the mountains by the seas by the rivers running water running fire the air is the same and then the earth namely the air and then the earth in the great cold the great dark the air and the earth abode of stones in the great cold alas alas in the year of their Lord six hundred and something the air the earth the sea the earth abode of stones in the great deeps the great cold on sea on land and in the air I resume for reasons unknown in spite of the tennis the facts are there but time will tell I resume alas alas on on in short in fine on on abode of stones who can doubt it I resume but not so fast I resume the skull fading fading fading and concurrently simultaneously what is more for reasons unknown in spite of the tennis on on the beard the flames the tears the stones so blue so calm alas alas on on the skull the skull the skull the skull in Connemara in spite of the tennis the labors abandoned left unfinished graver still abode of stones in a word I resume alas alas abandoned unfinished the skull the skull in Connemara in spite of the tennis the skull alas the stones Cunard (mêlée, final vociferations) tennis . . . the stones . . . so calm . . . Cunard . . . unfinished . . .

E eis um excelente link para quem também gosta de Beckett (no site da Grove Atlantic, editora de seus livros nos EUA).

3 Comentários

Comments RSS
  1. Waiting for Pointot/Esperando por Pointot (Se que mi espanol es malo)

    Damvlad: It will come. (Va llegar)
    Estrogen: Yes, I know. When it does, we move. (Se, cuando llegara, vamos.)
    Damvlad: Right arm. (Cierto brazo)
    Estrogen: You mean right on? (Quieres decir cierto derecho?)
    Damvlad: That’s right. (Cierto)
    Estrogen: On. (Derecho)
    Damvlad: Arm. (Brazo)
    Estrogen: But the point! (Mas, el significado!)
    Damvlad: It will come. (Vendra)
    Estrogen: Perhaps. (Talvez)
    Damvlad: Yes, perhaps, but why wait? (Talvez. Mas porque esparemos?)
    Estrogen: Maybe that’s the point. (Es el significado)
    Damvlad: It could be. Either way, we are waiting. (Se la. De cualquer maneira, etamos esperando)
    Estrogen: True. (De verdad)
    Damvlad: Lots of people think there’s a point. (Muchos piensan que ha significado)
    Estrogen: Some don’t. (Otros no)
    Damvlad: Some do, some don’t, but either way, we must wait. (Algonos. Pero debemos esperar)
    Estrogen: That doesn’t mean there’s a point. (AUn es possible que hay un significado)
    Damvlad: What other point could there be? (Hay otra possibilidad?)
    Estrogen: Do we even need a point? (Necessitamos significado?)
    Damvlad: Some people might. (Se la)
    Estrogen: Even if there’s no point? (Mas si no hay significado?)
    Damvlad: Perhaps. (No lo se)
    Estrogen: Maybe we should go. (Vamos?)
    Damvlad: No, I still think that we should wait. (Pienso que tenemos de esperar)
    Estrogen: Maybe that’s the point. (Es el significado)
    Damvlad: Right arm. (Derecho brazo)

  2. Catatau

    Muito jóia o post!

    Algum tempo atrás adquiri a edição de 1953, ainda em francês. Um achado! Até com recorte de jornal. Espero postar sobre isso algum dia!

    abraços,

Deixe um comentário

Preencha os seus dados abaixo ou clique em um ícone para log in:

Logotipo do WordPress.com

Você está comentando utilizando sua conta WordPress.com. Sair / Alterar )

Imagem do Twitter

Você está comentando utilizando sua conta Twitter. Sair / Alterar )

Foto do Facebook

Você está comentando utilizando sua conta Facebook. Sair / Alterar )

Foto do Google+

Você está comentando utilizando sua conta Google+. Sair / Alterar )

Conectando a %s

%d blogueiros gostam disto: